מאמרים

כל מה שרציתם לדעת על תמ"א 38

בעלי דירות רבים בבניינים אשר קיבלו דרישה לשיפוץ חזית הבניין מעיריית תל אביב, פונים אלינו, לחברת view tlv, על מנת שנלווה אותם בהליך זה אל מול העירייה וכלל הגורמים הרלוונטיים לכך. בחלק מהמקרים, אכן בסופו של יום מבצעים בעלי הדירות שיפוץ בחזית הבניין, כמובן לאחר שאנו מנהלים עבורם משא ומתן להפחתת היקף העבודות, ולאחר שאנו עורכים בעבורם מכרז קבלנים ומחברים אותם עם אנשי המקצוע המובילים ביותר בתחום – כך שהשיפוץ נעשה באופן המיטבי ביותר, באופן מקצועי וחסר פשרות, ובמחיר משתלם.

אך ישנם גם מקרים אחרים, בהם אנו מציעים לבעלי הדירות לבחון חלופה אחרת, ובמקום לבצע שיפוץ בחזית הבניין – לבצע הליך של תמ"א 38, ובכך גם להימנע מביצוע שיפוץ החזית בלבד, גם לחסוך בעלויות מכיוון שברוב המקרים בעלי הדירות לא נדרשים לשלם דבר והיזם שמבצע את ההליך הוא זה שנושא בעלויות, וגם בסופו של הליך הם מקבלים בניין משופץ מהיסוד, מחודש, וכך בעלי הדירות משביחים את הנכס הקיים, וזאת מבלי שנדרש מהם לשלם על כך דבר.

אנו סבורים כי במקרים רבים זהו הפתרון המתאים ביותר כאשר מגיעה אליכם דרישת שיפוץ לחזית הבניין. נסייג ונאמר כי לא בכל בניין ניתן לבצע הליך תמ"א, ועל כן בחלק מהמקרים הפתרון היחיד יהיה לבצע שיפוץ בחזית הבניין.

אז מה זה אומר בכלל תמ"א 38?

תמ"א 38, או בשמה המלא – תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, זוהי תכנית שהוכנה על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, ואושרה על ידי ממשלת ישראל בשנת 2005. התוכנית המקורית אושרה למשך 5 שנים, אך מאז הוארכה פעמיים. מטרת התוכנית היא חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. התוכנית קובעת כללים תכנוניים לחיזוק מבנים ומעודדת ביצוע התוכנית באמצעות מתן היתרים לתוספות בנייה, וכן הריסת מבנים ישנים ובנייתם מחדש. התוכנית מחולקת לשני חלקים: תמ"א 38 /1 – חיזוק בניין קיים ותוספת בנייה בו ו-תמ"א 38/2 -הריסת בניין הדורש חיזוק ובנייתו מחדש בהתאם לקריטריונים של התוכנית.

בחודש נובמבר 2019 החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבניה על הפסקת התוכנית, כאשר התאריך שנקבע הוא 1.10.2022. בהמשך, החליטה המועצה על הארכת התוכנית ב-21 ערים עד לפברואר 2024. הערים בהן התוכנית נמשכת נכון להיום הן תל אביב, ירושלים, גבעתיים, נהריה, רמלה, פתח תקווה, אשדוד, כפר סבא, ראשון לציון, קריית ביאליק, חיפה, רעננה, לוד, בת ים, אשקלון, באר שבע, רמת גן, בית שמש, יבנה ובני ברק.

החלופה לתמ"א 38 אשר מכונה "חלופת שקד" (ע"ש שרת הפנים דאז איילת שקד) אושרה בכנסת במהלך חודש יוני 2022. השוני העיקרי לעומת התוכנית הקודמת הוא שהיקף הבנייה החדשה הוא לא בקומות, אלא בזכויות בנייה. התוכנית החדשה  תאפשר הריסת מבנים קיימים בני 2 עד 5 קומות והקמת מבנים חדשים עם תוספת של עד 300% לשטחי הבנייה שהוקמו עד 2005.

ככל והינכם בעלי דירות בבניין אשר קיבל דרישת שיפוץ חזית מטעם עיריית תל אביב, אנו ממליצים לפנות אלינו לבחינת היתכנות להליך תמ"א 38 בבניינכם, ובכך לחסוך את עלויות השיפוץ וליהנות מבניין מחודש ומשופץ.

למידע נוסף בעניין, פנו אלינו בטלפון 055-3199553 או השאירו פרטים כאן באתר.