מאמרים

כיצד יש לחשב תשלום דמי ועד בבית משותף?

סוגיה זו עולה במקרים רבים, בעיקר כאשר ישנם פערים משמעותיים בגודל הדירות בבית המשותף. בהרבה בתים בישראל, נציגות הבית המשותף או חברת הניהול שאת שירותיה שכרה הנציגות, מחליטים על תשלום דמי ועד בית באופן שרירותי, כלומר – חיוב חודשי קבוע ושווה לכל הבתים בבניין.

במקרים אלו, נציגות הבית המשותף מחשבת את העלות החודשית הכוללת של הוצאות הבית (חשמל, מים, גינון, מעליות, היטלים שונים וכיו"ב), ומחלקת בין כלל הדירות בבית המשותף. כך לדוגמא אם יש בית הכולל 10 דירות, וההוצאה החודשית לאחזקת הבניין עומדת על סך של 3,000 ₪, כל דירה תחויב בתשלום חודשי של 300 ₪ בגין הוצאות אחזקת הבית.

כאמור לעיל זהו המצב הקיים ברבים מהבתים המשותפים בישראל. אלא שלא רבים יודעים כי מדובר דווקא בחריג ולא בכלל. סעיף 58(א) לחוק המקרקעין תשכ"ט-1969, קובע כי חישוב גובה התשלום של דירה יקבע "לפי יחס שטח רצפת דירתו אל שטח הרצפה של כל הדירות שבבית המשותף". המשמעות היא אם כן, כי ברירת המחדל היא לחשב את הסכום אותו על כל דירה לשלם בהתאם לגודל הדירה, כך שבעלי דירה גדולה יותר ישלמו יותר מבעלי דירה קטנה.

לכן בדוגמא שהובאה מעלה לצורך העניין, נניח שיש 2 דירות בגודל 250 מ"ר, 3 דירות בגודל 200 מ"ר ו-5 דירות בגודל 100 מ"ר, החישוב ייעשה כך:

בהנחה וההוצאה החודשית אינה שונה (3,000 ₪ בחודש), יש לחשב תחילה את שטח הדירות כולן. בדוגמא שלנו שטח הדירות הכולל הוא 1,600 מ"ר. במקרה כזה בעלי הדירות בגודל 250 מ"ר ישלמו סך השווה ל-15.6% מהסכום הכולל (כ-469 ₪), בעלי הדירות בגודל 200 מ"ר ישלמו סך השווה ל-12.5% (375 ₪), ובעלי הדירות בגודל 100 מ"ר ישלמו סך השווה ל-6.25% (כ-187.5 ₪). זוהי כאמור שיטת החישוב אשר אמורה להיות ברירת המחדל בהתאם לחוק המקרקעין, אך בפועל ברבים מהבתים המשותפים מונהגת צורת תשלום אחידה לכלל הדירות מבלי להתחשב בשטח הדירה.

ככל ובעלי הדירות מעוניינים לשנות את שיטת החישוב המקובלת כפי שהוסברה לעיל (עפ"י יחס שטח רצפת הדירה אל שטח רצפת כל הדירות), יש לעשות זאת בהסכמת כל דיירי הבניין, זאת מאחר וסעיף 62 לחוק המקרקעין קובע כי אין להטיל על בעל דירה תשלומים שלא פורשו בחוק אלא בהסכמתו. יוצא אם כן כי בכדי לשנות את אופן תשלום ועד הבית יש צורך בהסכמת כלל הדיירים. את ההסכמה הנ"ל יש לקבוע בתקנון ולאשר זאת במהלך אספת דיירים.

יש לציין כי החישוב ייעשה על פי שטח הבית כפי שמופיע בנסח הטאבו ואין להסתמך על שטח הבית כפי שמופיע בטופס הארנונה. חשוב עוד לדעת כי הצמדות אינן נכללות בחישוב שטח הדירה (מחסן, גג, חניה, גינה וכיו"ב) אלא רק שטח הדירה עצמה.