מאמרים

השגה על דרישת השיפוץ

אם קיבלתם דרישת שיפוץ ואתם רוצים לערער על הצורך בשיפוץ, באפשרותכם להגיש השגה לוועדת ההשגות.

יש לשים לב שהגשת ההשגה מתבצעת בהתאם לכללים הקבועים בחוק  על מנת שההשגה לא תידחה על הסף.

ראשית, את ההשגה יש להגיש בתוך 60 יום מקבלת דרישת השיפוץ. (יש להתייחס לתאריך הקבלה בפועל ולא לתאריך המצוין על המכתב שהוא תאריך הדפסת המסמך).

אם חלף המועד להגשת ההשגה, באפשרותכם להגיש השגה ולרשום מהי הסיבה שההשגה מוגשת באיחור. בסמכות הוועדה לדון בהשגה אשר הוגשה באיחור מטעמים מיוחדים. אם אתם יודעי מראש שלא תעמדו בלוח הזמנים, באפשרותכם להגיש בקשה להארכת מועד להגשת השגה.

בנוסף, ההשגה צריכה שתהיה מוגשת ע"י בעלי בנכסים בבניין אשר מחזיקים יחד 75% מהרכוש המשותף בנכס. בהמשך נפרט כיצד בודקים מהו האחוז המשותף של הבעלים שחתמו על ההשגה.

לאחר שתגישו את ההשגה, ייקבע מועד לדיון בהשגה אשר יתקיים בבניין מנהל הנדסה של עיריית ת"א ברחוב פילון 5.

14 יום לפני מועד הדיון, על העירייה להגיש את תגובתה להשגה אשר תוגש ע"י עו"ד מטעמה.

חשוב מאוד לשים לב: בעלי נכסים רבים שלא מיוצגים ע"י עו"ד טועים לחשוב כי תגובת העירייה היא החלטה סופית בהשגה ולא כך הדבר. 

מדובר בהליך משפטי בפני וועדת ההשגות אשר היא לכאורה גוף בלתי תלוי. העירייה מגישה את תגובתה להשגה שהגשתם אך מי שמוסמך להכריע בהשגה היא וועדת ההשגות וזאת לאחר הדיון שיתקיים בפניה.

הרכב הוועדה כולל את יו"ר הוועדה -עורך דין (כיום עומדת בראש הוועדה עורכת דין גבי פריאל), ושני חברי וועדה נוספים כאשר אחד מהם אדריכל. הדיון יתקיים כך שמצד אחד יטענו המשיגים ומצד שני נציגי העירייה ועורכי הדין מטעמה יענו לטיעונים שיועלו ע"י המשיגים.

הטיעונים בהשגה צריכים להיות תואמים לסמכות וועדת ההשגות, לדוגמא, טענה כי חוק העזר העירוני אינו חוקתי ולא הולם את זכויות היסוד אינו מסוג הטיעונים שהוועדה (אשר פועלת מכוח חוק העזר) מוסמכת לדון בו.

חוק העזר מגדיר במדויק מה ניתן להעלות בהשגה:

"קיבל בעל בית דרישת שיפוץ והוא סבור, כי הבית אינו טעון שיפוץ או כי אין לבצע בו עבודות שפורטו בדרישה,…"

לכן יש לחשוב טוב על הטיעונים שברצונכם להגיש לוועדת ההשגות.

 גם אם בסופו של דבר ההשגה לא תתקבל ותחויבו בשיפוץ, הגשת השגה היא כלי שניתן דרכו לנהל מו"מ עם העירייה ולהגיע להסכמות באשר להיקף ומועד השיפוץ.

בפניה לחברתנו, אנו מעבירים את פרטי הבניין לבחינת עו"ד אשר זהו תחום התמחותו לצורך בחינת התועלת בהגשת השגה במקרה שלכם. במקרה הצורך עו"ד יכתוב את ההשגה, יגיש אותה לוועדת ההשגות וייצג אתכם בדיונים. בביצוע השיפוץ דרכנו, הגשת ההשגה אינה כרוכה בעלויות נוספות.

 

כיצד מחשבים את האחוז מהרכוש המשותף?

*בהנחה שלא כל בעלי הזכויות חתמו על ההשגה, יש צורך לוודא שבידי החותמים יש 75% מהרכוש המשותף בבניין. איך בודקים מהו האחוז של הבעלים שחתמו על ההשגה? אם מדובר בבית משותף, ניתן לראות בנסח הטאבו מה החלק של כל תת חלקה ברכוש המשותף:

בדוגמא לעיל בבעלות תת חלקה 1 526\29 מהרכוש המשותף. אם לצורך ההדגמה חתמו על ההשגה בעלים של מספר תתי חלקות, יש לחבר את הסך הכולל של בעלי הזכויות. אם לדוגמא לאחר שחיברתם את המספרים קיבלתם תוצאה של 526\200 יש לחלק את המונה במכנה (החלק העליון בחלק התחתון). במקרה שלנו נחלק 200 ב 526 והתוצאה היא 0.38022. נכפיל במאה ונקבל את האחוז ברכוש המשותף – במקרה זה- 38% כך שלא ניתן להגיש השגה.